Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejvyšší ničitel vesmíru není krutý

To tvrdí Šrímad Bhágavatam. Podle védské moudrosti není třeba se vůbec bát ani nejvyššího ničitele ve vesmíru, protože je láskyplný podobně jako nejvyšší udržovatel vesmíru. Šiva je vládcem hmotné energie a pokud je to v plánu Nejvyšší Osobnosti Božství (tak se říká Božstvu, které je v hinduistické filozofii Nejvyšší a nic dalšího nad ním není), tak teprve potom využije svých ničitelských vlastností. Nevyužívá jich tedy proto, že by Ho to snad prostě jen bavilo a/nebo nevěděl, co s nimi. Višnu, Brahmá a Šiva je trojice nejvyšších bohů hinduismu, každý má své vlastní charakteristiky a povahu, a jim slouží nespočet polobohů, oddaných jogínů, andělů, ale i démonů. Protože vše je obsaženo v Nejvyšším a nic bez Něj nemůže existovat. Boží milosti, zázraky, stejně jako tresty, se tedy dějí na pokyn Nejvyššího Boha. Častěji však Nejvyšší Bůh při udílení milostí i trestů využívá prostředníky, kterými jsou Jemu podřízení polobozi. Jeho vůle je nejvyšší, ale polobozi jsou popisováni jako Jeho služebníci.

Tento článek je vlastně ještě doplněním předchozího, rovněž zveřejněného dnes - akorát, že odpoledne. Prostřednictvím tohoto článku bych chtěl uvést citaci, která jasně dokládá, že i když je podle Véd Šiva nejvyšší ničitel, stejně si je plně vědom své náklonnosti a neoddělitelnosti od úplného Nejvyššího celku - Višnua. Ten totiž pomyslně "polyká" i ničitele Šivu, neboť je v Něm obsažen.

Ano, je to filozofie poněkud složitá, jakoby zapletená, ale o to je krásnější. Je nenásilná a to je možná to nejlepší. Jenže jen ten, kdo okusil nektar Šrímad Bhágavatamu, případně přímo nektar oddané služby Bohu, může pocítit více rozsah nádhery náboženství a pochopit více spletitost jednotlivých myšlenek, které si mohou zdánlivě protiřečit.

A nyní už přímo k citaci ze zmiňovaného, kouzelně krásného, Šrímad Bhágavatamu, kde Šiva coby nejvyšší ničitel uznává svrchovanost Nejvyšší, která ho pohlcuje.

Šrímad Bhágavatam, 4.24.33-68:

33. Pán Šiva se obrátil na Nejvyšší Osobnost Božství s následující modlitbou: Sláva Tobě, ó Nejvyšší Osobnosti Božství, nejvznešenější ze všech seberealizovaných duší. Jelikož jsi vždy příznivě nakloněný seberealizovaným osobám, přeji si, abys mi věnoval Svou přízeň. Jsi hoden uctívání na základě Svých naprosto dokonalých pokynů. Jsi Nadduše, a proto se Ti klaním jako nejvyšší živé bytosti.
34. Můj Pane, jsi původem stvoření prostřednictvím lotosového květu, který vyrůstá z Tvého pupku. Jsi nejvyšším vládcem smyslů a smyslových předmětů a také všeprostupujícím Vásudevem. Setrváváš v naprostém klidu a nepodléháš šesti změnám, jelikož jsi sebeozařující.
35. Můj drahý Pane, jsi původem jemnohmotných složek, Pánem všeho spojování i rozkladu (vládnoucím Božstvem jménem Sankaršana) a Pánem veškeré inteligence (vládnoucím Božstvem Pradyumnou). Vzdávám Ti proto uctivé poklony.
36. Můj Pane, jako svrchované vládnoucí Božstvo jménem Aniruddha jsi Pánem smyslů a mysli. Proto se Ti znovu a znovu klaním. Pro Svou schopnost zničit celé stvoření ohněm planoucím z Tvých úst se nazýváš Ananta a také Sankaršana.
37. Ó Aniruddho, můj Pane, jsi autoritou, která otevírá dveře na vyšší planetární systémy a k osvobození. Jsi neustále v čistém srdci živé bytosti, a proto se Ti klaním. Tvé semeno je jako zlato, a tak v podobě ohně pomáháš při védských obětích počínaje cátur-hotrou. Vzdávám Ti proto hluboké poklony.
38. Můj Pane, jsi tím, kdo zaopatřuje Pitrloku i všechny polobohy, jsi vládnoucím božstvem Měsíce a Pánem všech tří Véd. Uctivě se Ti klaním, protože jsi původním zdrojem spokojenosti všech živých bytostí.
39. Můj drahý Pane, jsi gigantická vesmírná podoba, která zahrnuje všechna individuální těla živých bytostí. Jsi udržovatelem tří světů, a jako takový se staráš o mysl, smysly, tělo a životní vzduch v nich. Vzdávám Ti proto uctivé poklony.
40. Můj drahý Pane, expandováním Svých transcendentálních vibrací vyjevuješ skutečný smysl všeho. Jsi všeprostupující nebe uvnitř a vně a konečný cíl zbožných činností vykonávaných v tomto hmotném světě i mimo něj. Znovu a znovu Ti proto vzdávám uctivé poklony.
41. Můj drahý Pane, jsi tím, kdo dohlíží na výsledky zbožných činností. Jsi záliba i nechuť a také činy, které z nich vyplývají. Jsi rovněž příčinou nešťastných životních podmínek způsobených bezbožností, a jsi tedy i smrtí. S úctou se Ti klaním.
42. Můj drahý Pane, jsi nejpřednější ze všech dárců požehnání, nejstarší a největší poživatel ze všech poživatelů. Vládneš veškeré metafyzické filozofii světa, neboť jsi nejvyšší příčinou všech příčin, Pánem Kršnou. Jsi největší ze všech náboženských zásad a svrchovaná mysl. Máš mozek, jemuž nikdy nic nezabrání v činnosti. Znovu a znovu Ti proto vzdávám hluboké poklony.
43. Můj drahý Pane, jsi svrchovaným vládcem konatele, smyslových činností a jejich výsledků (karmy), a jsi tedy vládcem těla, mysli a smyslů. Jsi také svrchovaným vládcem egoismu zvaným Rudra a zdrojem poznání a jednání podle védských pokynů.
44. Můj milý Pane, chci Tě vidět přesně v té podobě, kterou uctívají Tvoji nejdražší oddaní. Máš i mnoho jiných podob, ale já chci vidět tu, kterou mají oddaní zvláště rádi. Buď ke mně prosím milostivý a ukaž mi ji, neboť jedině ta podoba, již oddaní uctívají, může dokonale uspokojit všechny požadavky smyslů.
45. Pánova krása připomíná temný mrak v období dešťů a Jeho tělesné rysy se lesknou stejně jako déšť. Je skutečným souhrnem všeho půvabu.
46. Má čtyři paže a neobyčejně krásný obličej s očima jako okvětní lístky lotosu, půvabně zdviženým nosem, úsměvem, který přitahuje mysl, nádherným čelem a stejně pěknýma ušima, jež jsou celé ozdobené.
47. Pán je neobyčejně krásný díky Svému neskrývanému milostivému úsměvu a postranním pohledům na Své oddané. Má černé vlnité vlasy a Jeho šaty poletují ve větru jako šafránový pyl z lotosových květů.
48. Jeho třpytivé náušnice, zářící helmice, náramky, girlanda, zvonky na kotnících, pás a různé jiné tělesné ozdoby doplňují lasturu, disk, kyj a lotosový květ, aby zvýšily přirozenou krásu perly Kaustubha na Jeho hrudi.
49. Pánovy plece jsou jako plece lva a zdobí je girlandy, náhrdelníky a nárameníky, jež všechny neustále září. Kromě toho se Pán honosí krásou perly Kaustubha-mani a na Jeho temné hrudi září linie zvané Šrívatsa, znaky bohyně štěstí. Jejich třpyt předčí krásu zlatých čar na kameni pro zkoušení zlata - Pánova krása tento kámen dalece překonává.
50. Pánovo břicho, jež Svým zaoblením připomíná list banyánu, zkrášlují tři záhyby v kůži, které se při Jeho výdechu a nádechu nádherně vlní. Spirálovitý pupek Pána je tak hluboký, že to vypadá, jako kdyby se celý vesmír, který z něho vzešel, chtěl do něho opět vrátit.
51. Pánova bedra jsou tmavá a zahalená žlutými šaty a pásem ozdobeným zlatými výšivkami. Jeho souměrné lotosové nohy, lýtka, stehna a klouby jsou neobyčejně krásné. Celé Jeho tělo je dobře stavěné.
52. Můj drahý Pane, Tvé lotosové nohy jsou tak krásné, že připomínají dva plně rozvinuté okvětní lístky lotosového květu, který roste na podzim. Nehty Tvých lotosových nohou vydávají tak silnou záři, že okamžitě rozptylují všechnu temnotu v srdci podmíněné duše. Drahý Pane, ukaž mi laskavě tu Svoji podobu, jež srdce oddaného vždy zbavuje veškeré temnoty. Můj milý Pane, jako nejvyšší duchovní mistr každého můžeš osvítit všechny podmíněné duše zahalené temnotou nevědomosti.
53. Můj drahý Pane, ten, kdo se chce očistit, musí neustále meditovat o Tvých lotosových nohách, jak jsem popsal dříve. Ti, kdo berou vážně vykonávání svých předepsaných povinností a chtějí se zbavit strachu, musí začít praktikovat bhakti-yogu.
54. Můj drahý Pane, i král nebeského království si přeje dosáhnout konečného cíle života - oddané služby. Jsi také konečným cílem těch, kdo se s Tebou ztotožňují. Pro ně je však značně obtížné Tě dosáhnout, zatímco pro oddané je to velmi snadné.
55. Můj milý Pane, čistá oddaná služba je obtížná i pro osvobozené osoby, ale jedině ona Tě může uspokojit. Kdo by se chtěl věnovat jiným procesům seberealizace, má-li skutečně zájem o dokonalost života?
56. Stačí, aby Pán pozdvihl Své obočí, a zosobněný nezdolný čas může okamžitě zničit celý vesmír. Hrozivý čas se ovšem nepřiblíží k oddanému, jenž se zcela odevzdal Tvým lotosovým nohám.
57. Když se člověk bezděky - byť jen na zlomek okamžiku - setká s oddaným, již ho nepřitahují výsledky karmy a jñány. Jaký potom může mít zájem o požehnání polobohů, kteří podléhají zákonům zrození a smrti?
58. Můj drahý Pane, Tvé lotosové nohy jsou příčinou všeho příznivého a ničí veškeré hříšné znečištění. Proto Tě prosím, abys mi požehnal společností Svých oddaných, kteří jsou zcela očištěni uctíváním Tvých lotosových nohou a kteří jsou tolik milostiví k podmíněným duším. Myslím, že Tvým skutečným požehnáním bude, když mi dovolíš stýkat se s takovými oddanými.
59. Oddaný, jehož srdce je zcela očištěné procesem oddané služby a jehož Bhaktideví obdařila svou přízní, není zmaten hmotnou energií, která je jako temná studna. Jelikož se takto zcela zbavil všeho hmotného znečištění, je šťastný, protože chápe Tvé jméno, slávu, podobu, činnosti atd.
60. Můj drahý Pane, neosobní Brahman se rozpíná všude, stejně jako sluneční svit či éter. A tímto neosobním Brahmanem, jenž prostupuje celým vesmírem a v němž je celý vesmír projeven, jsi Ty.
61. Můj drahý Pane, máš rozmanité energie, které se projevují v rozmanitých podobách. Jejich prostřednictvím jsi stvořil tento vesmírný projev, a ačkoliv ho udržuješ, jako kdyby byl stálý, nakonec ho zničíš. Přestože Tebe tyto změny nikdy neznepokojí, živé bytosti jsou jimi rozrušené, a proto se jim zdá, že se vesmírný projev od Tebe liší nebo že je od Tebe oddělený. Můj Pane, jsi vždy nezávislý a já tuto skutečnost jasně chápu.
62. Můj drahý Pane, Tvá vesmírná podoba se skládá ze všech pěti prvků, smyslů, mysli, inteligence, falešného ega (které je hmotné) a Paramátmy, Tvé částečné expanze, která vše řídí. Neoddaní yogíni - karma yogíni a jñana-yogíni -Tě uctívají svým jednáním, každý podle svého postavení. Ve Védách i jejich dodatcích - vlastně ve všech šástrách - je řečeno, že jedině Ty máš být uctíván. To je závěr všech Véd.
63. Můj drahý Pane, jsi jediná Nejvyšší Osoba, příčina všech příčin. Před stvořením hmotného světa Tvá hmotná energie existuje ve spícím stavu. Když je vzrušena, začnou jednat tři kvality (dobro, vášeň a nevědomost), jež způsobí projevení celkové hmotné energie - egoismu, éteru, vzduchu, ohně, vody, země a všech polobohů a světců. Tak je stvořen hmotný svět.
64. Můj drahý Pane, poté, co Svými vlastními energiemi stvoříš hmotný svět, vstoupíš do něho ve čtyřech druzích těl. Jelikož jsi v srdcích všech živých bytostí, znáš je a víš, jak si užívají pomocí svých smyslů. Takzvané štěstí tohoto hmotného stvoření odpovídá požitku, který mají včely z medu nastřádaného v plástech.
65. Můj drahý Pane, Tvoji absolutní autoritu nelze přímo vnímat, ale z pohledu na svět je zřejmé, že vše je časem zničeno. Čas je velice silný a vše je zničeno něčím jiným - tak jako se zvířata navzájem požírají. Čas vše rozpráší tak, jako vítr rozhání mraky po nebi.
66. Můj drahý Pane, všechny živé bytosti v tomto hmotném světě vymýšlejí plány jako šílené a kvůli své neovladatelné lačnosti neustále touží dělat to či ono. Živá bytost bez ustání prahne po hmotném požitku, ale Ty jsi vždy ve střehu a časem na ni udeříš, jako když had chytí myš a bez potíží ji spolkne.
67. Můj drahý Pane, každý učený člověk ví, že neuctívá-li Tebe, je celý jeho život promarněn. Jak by tedy mohl přestat uctívat Tvé lotosové nohy? I náš otec a duchovní mistr, Pán Brahmá, Tě bez váhání uctíval a čtrnáct Manuů kráčelo v jeho stopách.
68. Můj milý Pane, všichni skuteční učenci Tě znají jako Nejvyšší Brahman a Nadduši. I když se celý vesmír bojí Pána Rudry, jenž nakonec vše zničí, pro učené oddané jsi neohroženým útočištěm všeho.

--- konec citace ---

Na konec přidávám ještě jednu citaci z Bhagavadgíty. Zde bojovník Arjuna říká Krišnovi:

Bhagavadgíta, 11.39

"Jsi vzduch a jsi svrchovaný vládce! Jsi oheň, jsi voda a jsi Měsíc! Jsi Brahmá, první živá bytost, a jsi praotec všech. Proto se Ti znovu a znovu tisíckrát uctivě klaním!"

Děkuji autorům Šrímad Bhágavatamu za toto krásné dílo a překladatelům z Haré Krišna hnutí děkuji za překlady.

Těším se na další dny, kdy budu cítit touhu pomyslet na Boha, Jenž mne bude vždy přesahovat. V následujících dnech budu pokračovat ve studiu Šrímad Bhágavatamu.

Za sebe a zároveň s respektem k ostatním, kteří jsou skuteční věřící a oddaní, pronáším:

HARE KRIŠNA

Autor: Jaroslav Krejčí | sobota 15.3.2014 23:18 | karma článku: 6,53 | přečteno: 445x
  • Další články autora

Jaroslav Krejčí

Alergie, alergici a jejich jarní (nebo celoroční) problémy

Když zrovna nemám lék proti alergii, a chci být "obrněn" tímto lékem, zcela výjimečně to řeším tímto nouzovým způsobem - ke kterému jsem se musel uchýlit jen jednou za svůj dosavadní život.

26.4.2014 v 18:38 | Karma: 7,02 | Přečteno: 605x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Krejčí

Malost, velikost, výsledek, příčina, životní příznaky a materiály..

Zrovna nevím, jak jinak nadepsat tento článek. Nějak se stalo, že mne védský Šrímad Bhágavatam, s tím, jak jej dál a dál studuji, začal automaticky poutat k dalšímu studiu. Proto nyní nadepisuji článek takovým poněkud neurčitým nadpisem. Šrímad Bhágavatam je natolik silná kniha, že obsahuje vysvětlení duchovních principů a zákonů - vytvořených Nejvyšším Bohem - do takové míry, že vlastně shrnuje všechny oblasti našeho života do takové jakoby "kostky" a dává tomu různá pojmenování a přirovnání. To je také jeden z důvodů, proč mne Šrímad Bhágavatam tak upoutal.

16.4.2014 v 22:39 | Karma: 5,93 | Přečteno: 349x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Krejčí

Spletitá krize na Ukrajině

Na jedné straně je plyn, za který nebylo zaplaceno. Na straně druhé extremisté, kteří používají mnoho násilí i tehdy, když byli varováni. Pak je tu určitě i ten aspekt, že státy, které jsou v krizi jakkoliv zúčastněné, hledají určité záminky, jak z krize vytěžit něco pro svůj mocenský prospěch.

15.4.2014 v 15:46 | Karma: 9,05 | Přečteno: 707x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Krejčí

Světové elity vytvářejí mlhavo

Když politik dělá špatné věci, které jsou někdy i proti lidskosti (anebo celému lidstvu), dělá všechno proto, aby pravda o jeho zvěrstvech nikdy nevyšla na povrch. Ale jak může kdo očekávat, že velké zločiny budou nějakým zázračným způsobem (nebo činnostmi coby výtvory jejich vlastních myslí) omilostněny? Ublížil-li politik coby vůdce společnosti nevinným lidem, jak může očekávat, že jeho činnosti zůstanou navždy neodhalené?

12.4.2014 v 22:22 | Karma: 9,49 | Přečteno: 635x | Diskuse| Politika

Jaroslav Krejčí

Ne, že bychom žili jen jednou. Rodíme se znovu a znovu.

Proč se celý život strašit, že existuje jen jeden život, po kterém nic není, když autoritativní Védy to nepotvrzují? Proč se těmito otázkami vážně nezabývat, když i kvantoví fyzici se existencí Boha a existencí paralelních vesmírů také vážně zabývají - a dochází k zajímavým výsledkům?

12.4.2014 v 14:08 | Karma: 8,39 | Přečteno: 702x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Krejčí

Odříkání krále a Pána Rsabhadeva

Dnes vybírám další malou část textu ze spisu Šrímad Bhágavatam. Tentokrát jde o kapitolu, kde je mimo jiné popsáno, jak Rsabhadeva, král, který je považovaný také za inkarnaci Nejvyššího Boha, po skončení éry svého vládnutí odešel do lesa podstupovat odříkání, čili askezi. Zamyslím-li se nad tím, musím říci, že mne až fascinuje, jak Rsabhadeva bez reptání a bez toho, aby sám sebe musel nutit, v klidu opustil všechen hmotný přepych a další bohatství, které mu náleželo ze svého královského postavení. Od trůnu a královského bohatství ze dne na den skončil v lese, obklopen skromností, špínou a se vzezřením jako šílenec, které si způsobil sám a dobrovolně.

5.4.2014 v 12:48 | Karma: 4,22 | Přečteno: 139x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Krejčí

Projev krále Maháráje Prthua

Ve svém předchozím článku jsem uvedl několik citací ze Šrímad Bhágavatamu, které popisovaly hříšné jednání a nedokonalosti krále Veny, nad kterými se on ani nezamýšlel. Dnes mohu navázat další podobnou citací, která tentokrát popisuje, jak syn Veny, Mahárája Prthu, promlouval ke svým občanům. Jde vlastně o projev podobný těm, které známe od dnešních státníků. Je pravda, že podobná slova, která pronesl Mahárája Prthu, sice dnes od politiků zpravidla neslyšíme, nicméně kdyby se stalo, že by politici sloužili při svém vládnutí Nejvyššímu Bohu a řídili se pokyny náboženských písem (alespoň v některých případech), mohli by takoví králové usměrnit společnost správným směrem. Protože tam, kde je bezbožnost, nemůže být skutečné štěstí - a je-li ve společnosti více víry v Boha, vzniká nepříznivá situace pro zloděje a podobné "darebáky".

31.3.2014 v 21:52 | Karma: 6,20 | Přečteno: 188x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Krejčí

Příběh o králi Venovi

Šrímad Bhágavatam je skutečně cenná součást védské literatury, v které se lze dočíst o nespočtu mystických příběhů, jejichž děj je pestrý, naplněný a někdy i zcela nepochopitelný. Jenže Védy učí, že sám Nejvyšší Bůh je nepochopitelný, protože se může například i skrývat těm, kteří v Něj nevěří, takže i sám Bůh je nepochopitelný. Není to však jen Šrímad Bhágavatam, který tvoří Védy. Moudré rady k duchovnímu rozvoji můžeme najít i v jiných částech Véd jako například v "Mahábháratě".

23.3.2014 v 19:44 | Karma: 5,96 | Přečteno: 321x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Krejčí

Někteří lidé opět "brečí", že prší

Prší, protože někdy prstě má pršet. Prší proto, aby byla voda a aby lidé i příroda mohli přežít. Stejně je však často pravda, že lidé si zachovávají k deštivému počasí až příliš velký odpor a nejsou za déšť rádi, ani když přijde po extrémně suché a teplé zimě.

22.3.2014 v 21:19 | Karma: 20,52 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Krejčí

Snídal jsem Šrímad Bhágavatam a zatím jsem neobědval

V současnosti pokračuji ve studiu védského spisu s názvem Šrímad Bhágavatam, který obsahuje spoustu cenných rad o duchovní podstatě vlastního já, o podstatě božstev a zejména o podstatě nejvyššího indického Boha, a to Višnua, jehož inkarnace je Krišna. Jsem tak šťastný, že dnes od dopoledne jen studuji tyto spisy, že jsem zatím nezískal chuť snídat ani obědvat. Píšu a studuji. Něco jako ve škole, akorát osamoceně a tím to je trochu komplikovanější. Ale protože cítím přilnavost k vědění o Bohu, tak jdu přes komplikace.

15.3.2014 v 16:43 | Karma: 7,56 | Přečteno: 336x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Krejčí

Obecná filozofie "hrabání"

Slovo "hrabat" může znamenat stav lidské mysli, kdy příčinou nějakých nepříznivých okolností ve vnímané realitě mysl člověka onemocní a takový člověk je potom blázen, protože splňuje jeho charakteristiky.

6.3.2014 v 20:48 | Karma: 6,88 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Krejčí

Literární a náboženská krása hinduismu

V současné době studuji Šrímad Bhágavatam, který je velmi cenným Písmem v hinduistickém náboženství. Jeho smysl tkví především v tom, že shrnuje všechny podstatné informace a pokyny ze všech Véd k provádění jógy a služby Bohu. Obsahuje tedy (vlastně společně s Bhagavadgítou) to nejpodstatnější z celých Véd. Filozofie hinduismu je však velmi spletitá, složitá, takže náročnější práci má každý, kdo je z nějakých důvodů nucený tyto spisy studovat samostatně. Šrímad Bhágavatam, to je mnoho set stran jen přímých citací kapitol a slok bez jakýchkoliv doprovodných komentářů, i když je Bhágavatam považovaný jen za shrnutí celých Véd...

2.3.2014 v 22:00 | Karma: 6,77 | Přečteno: 325x | Diskuse| Kultura

Jaroslav Krejčí

Nekonečnost Boha a omezenost pomýlených

Bez Boha by si nikdo nemohl ani písknout, protože by nebyl. A neměl by ani čím písknout, protože by ani neměl hračku, kterou si může písknout.

20.12.2013 v 22:55 | Karma: 11,89 | Přečteno: 717x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Krejčí

Boží láska, které není nikdy málo...

Vážení a milí – tak oslovuji všechny, kteří mají lásku a Boha v srdci, nebo toto s láskou a odhodláním hledají – dlouhá léta zažíváme morální úpadek, kdy to, co dříve bylo brané jako velký prohřešek, je dnes zcela běžné. Mnoho stížností na tento stav věcí padá, a to dennodenně. Ale kde hledat příčinu tohoto všelijakého utrpení? LÁSKA, co to slovo vlastně znamená? Jak dlouho mluvíme o lásce, aniž by většina z nás znala její hlubší, duchovnější význam?

13.8.2013 v 22:34 | Karma: 10,25 | Přečteno: 426x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Krejčí

Každý z nás je svým způsobem jedinečný

Každý z nás je jiný. To je zřejmé. Každý má jinou tvář, každý má oblíbené jiné oblečení, jiné barvy, jiné filmy a seriály, jinou hudbu, každý má na různé věci jiný názor. Každý má odlišné životní cíle a sny, které se snaží naplnit. Jednoho baví dělat s kovem, druhý je zahrádkář, třetí raději dělá u počítače – no a čtvrtý, ten třeba dělá průběžně všechny tři druhy práce a všechny ho baví... Ovšem, proč nejít hlouběji a nezamyslet se nad tím, jak tyto odlišnosti můžeme využít pro svůj vlastní (především vnitřní) prospěch a rozvoj?

10.6.2013 v 16:51 | Karma: 8,40 | Přečteno: 370x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Krejčí

O povodni trochu jinak: příčiny povodně a obrázky

Česko a okolní země zasáhly povodně. Ze zpráv můžeme každý den slyšet o jejich důsledcích a o utrpení lidí, které velká voda vytopila. Ovšem, málo (nebo vůbec) se řeší příčiny toho, proč se tento extrém v počasí vlastně stal! Cílem tohoto článku bude jen poměrně krátce popsat, jaké meteorologické příčiny vedly k těmto povodním.

9.6.2013 v 17:02 | Karma: 18,22 | Přečteno: 1503x | Diskuse| Věda

Jaroslav Krejčí

Žít vlastní život – znáte to vůbec?

Nepřipadá vám, že lidé neví, co to znamená "žít vlastní život"? Mně se zdá, že velmi mnoho lidí se řídí nějakými trendy, které za ně určuje někdo druhý. Odněkud (třeba z dalekého zahraničí) přijde do společnosti nový trend a dav se bez kritiky podřídí. Mnoho lidí jako by se neřídilo tím, JAKÝ ŽIVOT CHTĚJÍ ŽÍT ONI SAMI. Neposlouchají sami sebe, své vnitřní touhy, ale všeobecně uznávané společenské trendy. A nejen to. Horší je, že tito lidé, kteří žijí hlavně podle aktuálních trendů, považují bezdůvodně každého člověka, jenž zůstává sám sebou, za podivíny. Proč lidé, kteří si prostě žijí, jak sami chtějí a nikomu nechtějí ubližovat, musí tak často čelit útokům ze společnosti, že jsou divní? Za co tomu musí čelit, když si jen hledí svého?

7.6.2013 v 22:02 | Karma: 15,31 | Přečteno: 767x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Krejčí

Krásy světa a života kolem nás posilují člověka (1/4): Příroda

Peníze, práce, úřady, práce v domácnosti, problémy třeba v sousedských vztazích. To jsou příklady problémů ve všedním životě, kterým musí v podstatě každý člověk čelit. Takové problémy se „většinou“ řešit musí, ale proč zároveň nehledat cesty, jak se posílit, abychom podobné všední starosti mohli napříště zvládnout lépe, s větší trpělivostí, odhodláním a silou?

31.5.2013 v 20:52 | Karma: 12,30 | Přečteno: 510x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Krejčí

Vědci a média už otevřeně propagují manipulace počasí

Rozprašování síry z letadel prý pomůže proti globálnímu oteplování. Zdroj: iDnes.cz. A já jsem zrovna před měsícem psal, že jestliže někdy bude nutné oznamovat tyto experimenty s počasím lidem, tak globální oteplování bude první výmluva. No a je to tady!

9.5.2013 v 23:45 | Karma: 20,25 | Přečteno: 1385x | Diskuse| Věda

Jaroslav Krejčí

"Byl 1. máj - lásky čas"

Tak tu máme květen, "lásky čas". Všechno kvete, atmosféra je pro lásku příznivá. Potřebujeme ale vůbec květen k tomu, abychom se měli rádi? Rok má 12 měsíců, ovšem mně se zdá, že lidé si projevují málo lásky nejen v květnu, ale pořád. O čem je dnes 1. květen? O násilí. Alespoň tak to už mnoho let za sebou vypadá... Člověk a jeho duše ovšem lásku NUTNĚ potřebuje. Bez ní se totiž jednou může celé lidstvo vyvraždit navzájem...

3.5.2013 v 22:20 | Karma: 7,49 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 98
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1860x
Je mi 23 let, zajímám se o řadu věcí od vědy až po duchovno, snažím se na každou věc udělat svůj názor.