Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Literární a náboženská krása hinduismu

V současné době studuji Šrímad Bhágavatam, který je velmi cenným Písmem v hinduistickém náboženství. Jeho smysl tkví především v tom, že shrnuje všechny podstatné informace a pokyny ze všech Véd k provádění jógy a služby Bohu. Obsahuje tedy (vlastně společně s Bhagavadgítou) to nejpodstatnější z celých Véd. Filozofie hinduismu je však velmi spletitá, složitá, takže náročnější práci má každý, kdo je z nějakých důvodů nucený tyto spisy studovat samostatně. Šrímad Bhágavatam, to je mnoho set stran jen přímých citací kapitol a slok bez jakýchkoliv doprovodných komentářů, i když je Bhágavatam považovaný jen za shrnutí celých Véd...

Texty jsou to "téměř nekonečné" - plné mytologických příběhů a pokynů pro svou duchovní realizaci. Naleznete tam autorizované pokyny, jak provádět jógu a oddanou službu Bohu, stejně jako historii stvoření vesmíru tak, jak to chápou hinduisté. Najdete tam činnosti jednotlivých inkarnací Nejvyššího Boha Višnua, které si tak rádi vypráví Višnuovy oddaní pro potěšení své i potěšení Boha... Protože služba Bohu je i myšlenka na Boha, zpívání jmen Boha, stejně jako jeho uctívání..

Je však složité popsat v několika řádcích byť jen trochu filozofii celého hinduismu. To není možné. Proto v dalších odstavcích dávám přednost přímé citaci jedné z kapitol Bhágavatamu, kterou jsem dnes v posloupnosti přepsal. Ta sama o sobě ukazuje onu zmiňovanou krásu hinduistického náboženství i literatury. Vlastně to, co bych napsal o filozofii hinduismu nedokonalým způsobem já, je v této kapitole všechno pohromadě, a přitom se "jen" bozi modlí k Bohu... Také v tom je ta krása Véd coby literárního díla. V jednom textu čtete současně o modlitbách, prostřednictvím kterých modlící projevuje úctu k Bohu, a současně se dozvídáte mnoho o vlastnostech Boha, protože ti, co se modlí, vychvalují v modlitbách krásu Boha...

Šrímad Bhágavatam je nádherné dílo. Pokud milujete Boha, tak každý text z Bhágavatamu může jen prohloubit Vaši lásku k Bohu, a pokud víru nemáte, můžete jen při čtení Bhágavatamu lásku k Bohu postupně rozvinout. Protože když čtete tolik nádherné texty, v kterých se dozvídáte i to, jaká je podstata Boha, přičemž vidíte sami sebe uvnitř všeho (protože texty plynule prožíváte), nemůžete jinak, než dál rozvíjet svou lásku i oddanost Bohu... Zjišťujete, že to je to, co vaše duše vždycky hledala a s komplexností všech vynikajících myšlenek z Véd můžete získat pocit, že onen Nejvyšší Bůh má vlastnosti, které jsou nepochopitelné i nepolapitelné. Neřešíte již, zda Bůh existuje, protože po přečtení textů, které podrobně vysvětlují podstatu Boha, stejně tak to, proč ateistům projevuje Bůh méně přízně, již máte v této otázce jasno... Protože ve Šrímad Bhágavatamu je z Véd to podstatné...

Citace sedmé kapitoly ze čtvrtého zpěvu Šrímad Bhágavatamu

  1. Mudrc Maitreya řekl: Ó mocný Viduro, když Pán Brahmá svými slovy uklidnil Pána Šivu, ten mu takto odpověděl.
  2. Pán Šiva pravil: Můj drahý otče Brahmo, přestupky polobohů mi nevadí. Jsou nerozumní jako děti, a proto jejich urážky neberu vážně. Potrestal jsem je jen kvůli tomu, abych je napravil.
  3. Pán Šiva pokračoval: Jelikož Daksova hlava shořela na popel, bude mít od nynějška hlavu kozy. Polobůh Bhaga uvidí svůj podíl z oběti Mitrovýma očima.
  4. Polobůh Púsá bude moci žvýkat jedině prostřednictvím zubů svých žáků, a bude-li sám, bude nucen jíst jen těsto z cizrnové mouky. Ostatní polobozi, kteří souhlasili s mým podílem na oběti, se ze všech svých zranění zotaví.
  5. Ti, kteří přišli o své paže, budou nuceni jednat prostřednictvím paží Ašviní-kumárů a ti, kdo mají useknuté ruce, budou muset pracovat prostřednictvím rukou Púsi. Stejný osud potká všechny kněze. Co se týče Bhrgua, ten dostane kozí bradu.
  6. Velký mudrc Maitreya pravil: Můj milý Viduro, když všichni přítomní vyslechli slova Pána Šivy, největšího dobrodince, jejich srdce a duše se naplnily spokojeností.
  7. Bhrgu Muni, nejvýznamnější z velkých mudrců, poté Pána Śivu pozval do obětní arény. Všichni polobozi spolu s mudrci, Pánem Šivou a Pánem Brahmou tedy odešli na místo, kde byla prováděna velkolepá oběť.
  8. Když bylo vše provedeno přesně podle pokynů Pána Šivy, byl Daksův trup spojen s hlavou zvířete, které mělo být obětováno.
  9. Když se hlava zvířete spojila s trupem krále Daksi, Daksa okamžitě procitl jako ze spánku a spatřil před sebou Pána Šivu.
  10. Pohled na Pána Šivu, který jezdí na býku, v tu chvíli ihned očistil Daksovo srdce od veškeré závisti vůči němu, stejně jako podzimní deště vyčistí vodu v jezeře.
  11. Chtěl se k Pánu Šivovi modlit, ale jakmile si vzpomněl na nešťastnou smrt své dcery Satí, jeho oči se zalily slzami, hlas se mu zármutkem zalkl a nemohl ze sebe vypravit ani slovo.
  12. Tehdy se král Daksa, zaplavený láskou a náklonností, konečně doopravdy vzpamatoval. S velkým úsilím uklidnil mysl, ovládl své city a s čistým vědomím začal pronášet modlitby pro potěšení Pána Šivy.
  13. Král Daksa pravil: Můj drahý Pane Šivo, spáchal jsem proti tobě velký přestupek. Ty jsi však natolik laskavý, že místo abys mi upřel svoji milost, prokázal jsi mi svým trestem velkou přízeň. Ty a Pán Višnu nikdy neopomíjíte dokonce ani neužitečné a nekvalifikované bráhmany. Proč bych tedy já, který konám oběti, měl být výjimkou?
  14. Můj drahý Pane Šivo, jsi velký a mocný. Jako první jsi vzešel z úst Pána Brahmy, abys chránil bráhmany a jejich vzdělání, askezi, sliby a seberealizaci. Jsi ochráncem bráhmanů, jelikož střežíš usměrňující zásady, jimiž se řídí, stejně jako pastýř s holí v ruce hlídá krávy.
  15. Neznal jsem celou tvou slávu. Proto jsem proti tobě ve veřejném shromáždění použil slova ostrá jako šípy, ačkoliv ty sis jich nevšímal. Propadl jsem peklu, jelikož jsem se zprotivil tobě, nejváženější osobnosti. Slitoval ses však nade mnou a zachránil mě svým spravedlivým trestem. Nedokáži tě uspokojit svými slovy, a proto tě prosím, abys byl spokojený ve své vlastní milosti.
  16. Velký mudrc Maitreya pravil: Poté, co mu Pán Šiva odpustil, začal král Daksa se svolením Pána Brahmy znovu provádět oběť ve společnosti velkých a učených mudrců, kněží a ostatních členů shromáždění.
  17. Před znovuzapočetím oběti bráhmanové připravili vše pro vysvěcení arény z důvodu znečištění, které svým dotekem způsobil Vírabhadra a ostatní Šivovi strašidelní následovníci. Poté začali nabízet do ohně obětiny známé jako purodása.
  18. Velký mudrc Maitreya řekl Vidurovi: Milý Viduro, jakmile král Daksa, pohroužený do posvátné meditace, obětoval přečištěné máslo mantrami z Yajur Védy, zjevil se tam Pán Višnu ve Své původní podobě jako Náráyana.
  19. Pán Náráyana seděl na Stotrovi neboli Garudovi, který má obrovská křídla. Když se Pán objevil, všechny směry zaplavila pronikavá záře, která zmenšila lesk Brahmy a ostatních přítomných.
  20. Měl načernalou pleť, žluté roucho barvy zlata a Jeho helmice zářila jako slunce. Vlasy měl namodralé, v barvě černých včel, a tvář Mu zdobily náušnice. V osmi rukách držel lasturu, disk, kyj, lotos, šíp, luk, štít a meč a všechny paže měl ozdobené zlatými náramky. Celé Jeho tělo připomínalo rozkvetlý strom, krásně ozdobený rozličnými květy.
  21. Pán Višnu vypadal neobyčejně krásně, protože Jeho hruď zdobila girlanda a přítomnost bohyně štěstí. Na Jeho tváři se skvěl nepatrný úsměv, který dokáže okouzlit celý svět a zvláště oddané. Vějíře z bílých žíní, ovívající Pána z obou stran, vypadaly jako labutě a bělostný baldachýn nad Jeho hlavou připomínal měsíc.
  22. Jakmile uviděli Pána Višnua, všichni polobozi - Pán Brahmá, Pán Šiva, Gandharvové a ostatní přítomní - padli okamžitě k Jeho nohám, aby Mu vzdali uctivé poklony.
  23. Vlivem oslňující záře Náráyanova těla ztratili všichni přítomní nejen tělesný lesk, ale i řeč. Plni posvátného strachu a úcty se všichni sepjatýma rukama dotkli svých čel a připravili se přednést Nejvyšší Osobnosti Božství, Adhoksajovi, své modlitby.
  24. Přestože nekonečná sláva Nejvyššího Pána přesahuje dosah mysli i takových polobohů, jako je Brahmá, Jeho milostí mohli všichni přítomní tuto transcendentální podobu Nejvyšší Osobnosti Božství vnímat. Jen díky této milosti Mu byli schopni složit uctivé modlitby, každý podle svých možností.
  25. Poté, co Pán Višnu přijal nabízené obětiny, Prajápati Daksa Mu začal s potěšením přednášet uctivé modlitby. Nejvyšší Pán, Osobnost Božství, je ve skutečnosti vládcem všech obětí a učitelem všech Prajápatiů a slouží Mu i osobnosti, jako je Nanda a Sunanda.
  26. Daksa oslovil Nejvyšší Osobnost Božství: Drahý Pane, jsi transcendentální veškeré mentální spekulaci, čistě duchovní a prostý strachu. Hmotná příroda je vždy pod Tvou vládou. Přestože se zjevuješ v hmotné energii, jsi nepřetržitě na transcendentální úrovni. Hmotné nečistoty se Tě nedotýkají, jelikož jsi zcela soběstačný.
  27. Kněží Pána oslovili: Ó Pane, Jenž jsi transcendentální hmotnému znečištění, kletba, kterou na nás uvalili stoupenci Pána Šivy, způsobila, že jsme přilnuli k plodonosným činnostem. Jsme tudíž pokleslé duše, zapletené do příkazů tří částí Véd pod záminkou provádění obřadů ve jménu oběti, a nevíme o Tobě vůbec nic. Víme jen, že jsi to Ty, kdo zařídil, aby polobozi dostali svůj podíl.
  28. Členové shromáždění oslovili Pána: Jsi jediným útočištěm všech trpících v této obrovské pevnosti podmíněné existence, kde čas jako had neustále číhá na příležitost uštknout. Svět je plný jam takzvaného štěstí a neštěstí a dravých zvířat připravených zaútočit. Plameny nářku v něm nikdy nepohasínají a fata morgána falešného štěstí bez ustání láká, ale neposkytuje útočiště. Hlupáci podléhají opakovanému rození a umírání a klesají pod tíhou svých takzvaných povinností. Doba, kdy přijmou útočiště Tvých lotosových nohou, nám není známá.
  29. Pán Šiva pravil: Drahý Pane, má mysl i vědomí jsou neustále soustředěné na Tvé lotosové nohy, které jsou zdrojem veškerých požehnání a naplněním všech tužeb. Uctívají je všichni velcí osvobození mudrci, neboť jsou vskutku hodné uctívání. Má mysl je upřená na Tvé lotosové nohy a již mě nezneklidňují urážky těch, kdo tvrdí, že mé činnosti jsou nečisté. Jejich obvinění mi nevadí a soucitně jim odpouštím, stejně jako Ty projevuješ Svůj soucit všem živým bytostem.
  30. Bhrgu řekl: Drahý Pane, všechny živé bytosti, počínaje Pánem Brahmou, který je z nich nejvyšší, až po obyčejného mravence, podléhají nepřekonatelnému vlivu iluzorní energie, a proto neznají své přirozené postavení. Všichni věří tělesnému pojetí života, a tak jsou zcela zaslepení temnotou nevědomosti. Nejsou schopni pochopit, že jako Nadduše sídlíš v těle každé živé bytosti, a nemohou porozumět Tvému absolutnímu postavení. Ty jsi však věčný přítel a ochránce všech odevzdaných duší. Buď k nám proto laskavý a odpusť nám, prosím, všechny naše přestupky.
  31. Pán Brahmá pravil: Můj drahý Pane, ten, kdo se Tě snaží poznat prostřednictvím různých metod získávání poznání, nikdy nepochopí Tvou věčnou podobu. Jelikož zcela transcenduješ hmotné stvoření, není možné Tě pochopit empirickou snahou, neboť je stejně hmotná jako její cíle a prostředky, kterých používá.
  32. Král Indra řekl: Ó Pane, Tvá transcendentální podoba s osmi rukama, ve kterých svíráš zbraně, se zjevuje pro dobro celého vesmíru a skýtá potěšení mysli a očím. V této podobě jsi neustále připravený trestat démony, kteří závidí Tvým oddaným.
  33. Manželky kněží, kteří vykonávali obřady, řekly: Drahý Pane, tato oběť byla připravena pod vedením Pána Brahmy. Pán Šiva se však bohužel rozhněval na Daksu, zpustošil celé obětiště a obětní zvířata zde leží mrtvá. Z věcí potřebných k oběti tedy nezbylo vůbec nic. Pohledem Tvých lotosových očí se tato obětní aréna může stát znovu posvátnou.
  34. Mudrci se modlili: Drahý Pane, Tvé činnosti jsou nekonečně úžasné. Přestože všechno tvoříš Svými různými energiemi, tyto činnosti Tě vůbec nepoutají. Nelpíš ani na bohyni štěstí, kterou i velcí polobozi, jako je Brahmá, uctívají a modlí se o její přízeň.
  35. Siddhové se modlili: Stejně jako slon zapomene na útrapy lesního požáru, když vstoupí do řeky, tak i naše mysli se noří do nektarové řeky Tvých transcendentálních zábav, ó Pane, a jejich touhou je nikdy neopustit tuto transcendentální blaženost, která není o nic menší než požitek ze splynutí s Absolutním.
  36. Daksova žena se modlila: Můj milý Pane, je naším štěstím, že ses zjevil v této obětní aréně. S úctou se Ti klaním a přeji si, abys byl spokojen. Obětní aréna, kterou nepoctíš Svou přítomností, je stejně nehezká jako tělo bez hlavy.
  37. Vládci různých planet promluvili takto: Drahý Pane, co se nás týče, důvěřujeme jen přímému smyslovému vnímání. Nyní si však nejsme jisti, zdali jsme Tě skutečně viděli svými hmotnými smysly, jelikož jejich prostřednictvím lze vnímat jen vesmírný projev. Ty jsi ale nad pěti prvky - jsi šestým prvkem. Vidíme Tě tedy, jako bys byl stvořením hmotného světa.
  38. Velcí mystici řekli: Drahý Pane, ti, kdo Tě vidí tak, že se nelišíš od nich samotných, a jsou si vědomi Tvé přítomnosti jako Nadduše všech živých bytostí, jsou Ti velmi drazí. A jsi velice příznivě nakloněný těm, kdo zasvětili své životy oddané službě, přijímají Tě jako Pána a sebe považují za Tvé služebníky. Tvá milost je k nim bezmezná.
  39. S úctou se klaníme Nejvyššímu, Jenž vytváří rozmanité projevy, které umísťuje pod vliv tří kvalit hmotné přírody, aby umožnil jejich tvoření, udržování a ničení. On Sám vnější energii nepodléhá a Jeho osobní podoba nenese žádné stopy rozmanitých projevů hmotných kvalit. Nikdy Jej neovlivňuje mylné pojetí vlastní totožnosti.
  40. Zosobněné Védy řekly: S úctou se Ti klaníme, ó Pane, který jsi útočištěm kvality dobra, a tudíž zdrojem všeho náboženství a askeze. Jsi transcendentální všem hmotným kvalitám a nikdo nezná ani Tebe, ani Tvé skutečné postavení.
  41. Bůh ohně pravil: Drahý Pane, s úctou se Ti klaním, protože Tvou milostí zářím jako planoucí oheň a přijímám v obřadech obětiny smíšené s přečištěným máslem. Podle Yajur Védy zastupuje pět druhů obětin Tvé různé energie. Jsi uctíván pěti druhy védských hymnů a oběť jako taková je ztělesněním Tebe Samotného, Nejvyšší Osobnosti Božství.
  42. Polobozi pravili: Drahý Pane, když v minulosti nastalo zničení, zachoval jsi veškeré energie hmotného projevu. Všichni obyvatelé vyšších planetárních systémů, zastoupení osvobozenými dušemi, jako je Sanaka, o Tobě tehdy meditovali prostřednictvím filozofické spekulace. Jsi proto původní osoba, odpočívající na lůžku v podobě hada Šesi ve vodách zkázy. My všichni jsme Tvoji služebníci a dnes Tě vidíme na vlastní oči. Prosíme Tě, ochraňuj nás.
  43. Gandharvové řekli: Drahý Pane, všichni polobozi, jako je Pán Šiva, Pán Brahmá, Indra a Maríci, a všichni velcí mudrci jsou jen nedílnými částmi Tvého těla. Jsi Nejvyšší Všemohoucí, pro Něhož je celé stvoření pouhou hračkou. Vždy Tě přijímáme jako Nejvyšší Osobnost Božství a se vší úctou se Ti klaníme.
  44. Vidyádharové řekli: Drahý Pane, lidská životní podoba je určená k dosažení nejvyšší dokonalosti. Živá bytost se však pod vlivem máyi, Tvé vnější energie, mylně ztotožňuje s tělem a hmotnou energií a snaží se nalézt štěstí v hmotném požitku. Je svedena na scestí a neustále usiluje o dočasné, iluzorní štěstí. Tvé transcendentální skutky jsou ale tak mocné, že každý, kdo o nich naslouchá a kdo je opěvuje, může být z iluze vysvobozen.
  45. Bráhmanové řekli: Drahý Pane, jsi zosobněním oběti. Jsi obětováním přečištěného másla a jsi ohněm, jsi obětním zpěvem védských hymnů, palivem, plameny, trávou kuša a obětními nádobami. Jsi kněžími, kteří vykonávají oběť, jsi polobohy v čele s Indrou a jsi obětním zvířetem. Vše, co je obětováno, jsi Ty nebo Tvá energie.
  46. Drahý Pane, ó zosobněná védská moudrosti! V minulém věku, v dávných dobách, jsi v inkarnaci velkého kance vyzdvihl Zemi z vody se stejnou lehkostí, s jakou slon utrhne v jezeře lotosový květ. Transcendentální zvuk, který jsi v podobě obrovského kance vydával, byl přijatý jako obřadní hymnus. Velcí mudrci, jako je Sanaka, o něm meditovali a oslavovali Tě modlitbami.
  47. Drahý Pane! Očekávali jsme Tě, neboť jsme nedokázali vykonat oběti podle pravidel védských obřadů. Modlíme se k Tobě, abys byl s námi spokojen. Pouhým zpěvem Tvého svatého jména lze překonat všechny překážky. Vzdáváme Ti v Tvé přítomnosti uctivé poklony.
  48. Šrí Maitreya pravil: Když všichni přítomní oslavili Pána Višnua, připravil Daksa, jehož vědomí bylo nyní čisté, nové zahájení oběti, kterou stoupenci Pána Šivy předtím zničili.
  49. Maitreya pokračoval: Můj drahý Viduro, jenž jsi bez hříchu, Pán Višnu je ve skutečnosti poživatelem výsledků všech obětí. Jelikož je však Nadduší všech živých bytostí, byl uspokojen přijetím pouze svého podílu obětiny. Poté se přívětivě obrátil na Daksu.
  50. Pán Višnu pravil: Brahmá, Pán Šiva a Já jsme nejvyšší příčinou hmotného projevu. Já jsem Nadduší, soběstačným svědkem. Z neosobního hlediska však mezi Brahmou, Pánem Šivou a Mnou neexistuje rozdíl.
  51. Pán pokračoval: Můj milý Dvijo Dakso, jsem původní Osobnost Božství, ale za účelem stvoření, udržování a zničení tohoto vesmírného projevu jednám prostřednictvím Své hmotné energie. Podle různých druhů Mých činností existují různá jména Mých představitelů.
  52. Pán pokračoval: Ten, kdo nemá skutečné poznání, pokládá Brahmu a Šivu za nezávislé nebo dokonce považuje za nezávislé všechny živé bytosti.
  53. Kdo jen trochu uvažuje, nepokládá hlavu a další části těla za oddělené. Stejně tak Můj oddaný nedělá rozdíl mezi Višnuem, Jenž je všeprostupující Osobností Božství, a čímkoliv nebo kýmkoliv jiným.
  54. Pán pokračoval: Míru dosáhne jen ten, kdo zná Brahman a nepokládá Brahmu, Višnua, Šivu či ostatní živé bytosti za oddělené od Nejvyššího. Jiní ho dosáhnout nemohou.
  55. Mudrc Maitreya pravil: Daksa, čelný představitel všech Prajápatiů, jehož Pán Višnu takto názorně poučil, uctil Nejvyšší Osobnost Božství. Když ukončil uctívání Višnua předepsanými obětními obřady, uctil odděleně Pána Brahmu a Pána Šivu.
  56. Daksa se vší vážností uctil Pána Šivu a věnoval mu jeho vyhrazený podíl z výsledků oběti. Po ukončení obětních činností uspokojil zbývající polobohy a ostatní přítomné. Poté, co s kněžími splnil všechny tyto povinnosti, vykoupal se a cítil se dokonale spokojen.
  57. Tak Daksa obřadním vykonáváním oběti pro spokojenost Nejvyššího Pána Višnua dosáhl cesty náboženství. Navíc mu všichni polobozi před odchodem dali požehnání, aby jeho zbožnost ještě vzrostla.
  58. Maitreya pravil: Slyšel jsem, že poté, co Dáksáyaní (Daksova dcera) opustila tělo, které jí dal Daksa, narodila se v himalájském království jako dcera Meny. Vyslechl jsem to z autorizovaných zdrojů.
  59. Ambiká (bohyně Durgá), známá jako Dáksáyaní (Satí), znovu přijala Pána Šivu za svého manžela, stejně jako různé energie Nejvyšší Osobnosti Božství jednají během svého stvoření.
  60. Maitreya řekl: Můj milý Viduro, tento příběh o Daksově oběti, kterou zničil Pán Šiva, jsem slyšel od Uddhavy, velkého oddaného a žáka Brhaspatiho.
  61. Závěrem velký mudrc Maitreya pravil: Ó synu Kurua! Ten, kdo s vírou a oddaností vyslechne a znovu přednese tento příběh o Daksově oběti, kterou řídil Višnu, Nejvyšší Osobnost Božství, se zbaví veškerého znečištění hmotné existence. O tom není pochyb.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslav Krejčí | neděle 2.3.2014 22:00 | karma článku: 6,77 | přečteno: 325x
  • Další články autora

Jaroslav Krejčí

Alergie, alergici a jejich jarní (nebo celoroční) problémy

Když zrovna nemám lék proti alergii, a chci být "obrněn" tímto lékem, zcela výjimečně to řeším tímto nouzovým způsobem - ke kterému jsem se musel uchýlit jen jednou za svůj dosavadní život.

26.4.2014 v 18:38 | Karma: 7,02 | Přečteno: 605x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Krejčí

Malost, velikost, výsledek, příčina, životní příznaky a materiály..

Zrovna nevím, jak jinak nadepsat tento článek. Nějak se stalo, že mne védský Šrímad Bhágavatam, s tím, jak jej dál a dál studuji, začal automaticky poutat k dalšímu studiu. Proto nyní nadepisuji článek takovým poněkud neurčitým nadpisem. Šrímad Bhágavatam je natolik silná kniha, že obsahuje vysvětlení duchovních principů a zákonů - vytvořených Nejvyšším Bohem - do takové míry, že vlastně shrnuje všechny oblasti našeho života do takové jakoby "kostky" a dává tomu různá pojmenování a přirovnání. To je také jeden z důvodů, proč mne Šrímad Bhágavatam tak upoutal.

16.4.2014 v 22:39 | Karma: 5,93 | Přečteno: 349x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Krejčí

Spletitá krize na Ukrajině

Na jedné straně je plyn, za který nebylo zaplaceno. Na straně druhé extremisté, kteří používají mnoho násilí i tehdy, když byli varováni. Pak je tu určitě i ten aspekt, že státy, které jsou v krizi jakkoliv zúčastněné, hledají určité záminky, jak z krize vytěžit něco pro svůj mocenský prospěch.

15.4.2014 v 15:46 | Karma: 9,05 | Přečteno: 707x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Krejčí

Světové elity vytvářejí mlhavo

Když politik dělá špatné věci, které jsou někdy i proti lidskosti (anebo celému lidstvu), dělá všechno proto, aby pravda o jeho zvěrstvech nikdy nevyšla na povrch. Ale jak může kdo očekávat, že velké zločiny budou nějakým zázračným způsobem (nebo činnostmi coby výtvory jejich vlastních myslí) omilostněny? Ublížil-li politik coby vůdce společnosti nevinným lidem, jak může očekávat, že jeho činnosti zůstanou navždy neodhalené?

12.4.2014 v 22:22 | Karma: 9,49 | Přečteno: 635x | Diskuse| Politika

Jaroslav Krejčí

Ne, že bychom žili jen jednou. Rodíme se znovu a znovu.

Proč se celý život strašit, že existuje jen jeden život, po kterém nic není, když autoritativní Védy to nepotvrzují? Proč se těmito otázkami vážně nezabývat, když i kvantoví fyzici se existencí Boha a existencí paralelních vesmírů také vážně zabývají - a dochází k zajímavým výsledkům?

12.4.2014 v 14:08 | Karma: 8,39 | Přečteno: 703x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Kácíš? Pak sázej či plať. Novela zákona zpřísní podmínky kácení stromů

8. května 2024

Premium Pokuta až milion pro jednotlivce, až dvacet milionů pro firmu. Tedy desetkrát víc než nyní. Takové...

Padlého rudoarmějce oplakali u Rudolfina. Jenže ho zabili sami Sověti

8. května 2024

Seriál Je to snad nejslavnější fotografie z květnového osvobození Prahy a dlouho se věřilo, že Georgij...

Princezna z Kremlu. Touha po diamantech se stala Brežněvově dceři osudnou

8. května 2024

Premium Letos uplynulo 95 let od narození Galiny Leonidovny, dcery sovětského generálního tajemníka Leonida...

U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník

7. května 2024  17:49,  aktualizováno  23:02

Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...

  • Počet článků 98
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1860x
Je mi 23 let, zajímám se o řadu věcí od vědy až po duchovno, snažím se na každou věc udělat svůj názor.